Kan det være noen vits i å investere i nytt webdesign? Vi brukte jo store summer på det for bare ti år siden. Mange stiller seg dette spørsmålet og kan ikke helt forstå at det kan være nyttig å oppdatere design på hjemmesidene sine. Sannheten er at måten kundene ønsker å benytte sidene endrer seg, noe også teknologien gjør. Det kan være lurt å forsøke å sette deg inn i hvordan kundene dine best kan benytte dine nettsider i dag i forhold til tidligere. Det kan både gjøre at du får beholde kundene og du kan finne nye måter å øke fortjenesten på ved en annen webløsning.
Utfordringer med gammel webdesign
Om du sitter på flere år gammel webdesign på dine hjemmesider kan du støte på flere utfordringer. Det viktigste temaet som gir utfordringer med gammel webdesign er kundene dine. Hva ønsker de? Hva leverer dine konkurrenter? Ny teknologi og økt mobilitet gjør at kundene bruker nettet mer aktivt enn de gjorde for bare fem eller ti år siden. De ønsker å finne frem til informasjonen de leter etter raskt og effektivt. Gamle løsninger kan slite med at du mangler mye funksjonalitet for kundene å finne ut det de ønsker hos deg uten å måtte ta opp telefonen å ringe. Dagens brukere ønsker ofte å gjøre mer umiddelbart uten å måtte kontakte deg. De forventer å finne mye mer informasjon enn de gjorde for noen år siden, og de har ikke samme tålmodigheten som tidligere. Ny teknologi og mobile enheter gjør at brukerne ønsker å kunne gjøre det meste direkte fra telefonen sin. Da trengs løsninger som støtter mobile enheter like bra som de støtter PC-er.
Bør du fornye websidene dine?
Bør du fornye websidene dine? Svaret er et betinget ja. Du bør stadig følge med på hvordan dine kunder ønsker å bruke løsningen du tilbyr. De ønsker å finne ut det meste på nett på mobilen sin på toget på vei hjem fra jobb før de velger hvem de vil kontakte for å løse sine utfordringer eller hvor de velger å kjøpe tingene sine. Om nye potensielle kunder ikke finner informasjonen de ønsker på nettsidene dine og kan enkelt finne frem i hva du kan tilby med enkle tilpassede metoder, så velger de heller konkurrenten som har gode nettsider. Det kan til og med hende at du kan tilby dine kunder ekstratjenester ved å ha moderne nettsider. Men om sidene ikke er brukervennlige og brukerne føler at de enkelt finner frem, så har ikke moderne brukere tålmodighet til å fortsette å slite med dine sider fremfor konkurrentens oppdaterte sider. Om du for eksempel ikke tilbyr sider som tilpasser seg mobile enheter, men brukerne må scrolle frem og tilbake for å finne ut hva som er mulig, så kan du slite med å beholde dem på sidene dine. Søkemotorer er heller ikke spesielt fornøyde med sider som ikke tilpasses mobile enheter og du vil falle lenger ned på søkeresultater. Det kan være mye å tjene på å fornye websidene, selv om det er en investering, og mye å tape på å ikke gjøre det.
Investere i nytt webdesign?
Bør jeg investere i nytt webdesign som koster bedrifter store summer som vi egentlig ikke har råd til? Det kommer selvfølgelig an på hvor du er i dag. Har du oppdatert for kort tid siden og har en fleksibel løsning som stadig oppdateres til ny versjon og har all funksjonaliteten du har behov for og som kundene dine trenger, er det kanskje ikke nødvendig å investere i dette igjen nå. Dette er selvfølgelig en vurdering man må ta. Hvis sidene allerede tilfredsstiller brukerne og du ikke kan se noen nytte av å fornye, så er det mulig at du ikke bør gjøre det. Det kan faktisk være irriterende for kunder også når funksjonalitet de er vant til og elsker blir endret altfor ofte.
Ny teknologi krever ny webdesign
En viktig ting å vurdere når sidene skal oppdateres er om de støtter nye og mobile løsninger og er brukervennlige på alle enheter. Dette er vurderinger du må ta når du vurderer oppdatering. Ny teknologi krever ny webdesign, men støtter du det allerede kan du kanskje vente noen år til.
Det viktigste med webdesign er at løsningen din støtter behovet til kunder og brukere av sidene dine og at du støtter ny teknologi. Utover dette er det en vurdering i hvert enkelt tilfelle.